Початкова школа імені Сільвії Олександрівни Морозової" м. Білгорода-Дністровського Одеської області (дошкільний підрозділ)

 





Інклюзивна освіта

Результати моніторингу

 динаміки розвитку дітей з особливими освітніми потребами у дошкільному підрозділі початкової школи ім.С.О.Морозової

 за І семестр 2023/2024 навчального року

  

 На виконання Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Постанови Кабінету Міністрів України від 12.07.2017 №545 (зі змінами) «Про затвердження положення про інклюзивно-ресурсний центр», наказу МОН №54 від 16.01.2020 року «Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти», плану роботи закладу,  Положення про внутрішню систему якості освіти у дошкільному підрозділі закладу проведений моніторинг динаміки розвитку дітей з особливими освітніми потребами (далі - ООП). У закладі  опрацьовані усі нормативні документи щодо впровадження інклюзивної освіти: Стаття 19 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII Примірне положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти (наказ МОН України від 08.06.2018 № 609) Порядок організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти (постанова КМУ 10.04.2019 № 530) Щодо створення інклюзивного освітнього середовища в закладах дошкільної освіти (лист МОН від 25.06.2020 № 1/9-348) Про методичні рекомендації щодо визначення освітніх труднощів та рівнів підтримки у дітей раннього та дошкільного віку (лист МОН від 08.06.2022 № 4/1196-22) та інші. Наявні в електронному та паперовому варіантах корекційні програми, рекомендовані МОН України для використання у закладах освіти для навчання дітей з ООП.   Упродовж 2023/2024 навчального року Початкова школа тісно співпрацювала з інклюзивно-ресурсним центром (далі - ІРЦ), який забезпечує реалізацію прав дітей з ООП на здобуття освіти шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг та забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу.  Відповідно до висновків ІРЦ з урахуванням рівнів підтримки дітей на початку 2023/2024 навчального року у закладі було організоване інклюзивне навчання дітей з ООП:

- у молодшій групі «Перлинка» (1 дитина - третього рівня підтримки, 2 дитини - четвертого рівня підтримки);

- у середній групі «Сонечко 5 дітей з 4 рівнем підтримки, з них Шпиця Софія не відвідувала заклад з вересня 2023. 

 Одним із завдань Команд психолого-педагогічного супроводу (далі - КППС) дитини було розроблення індивідуальної програми розвитку дитини з ООП та моніторинг динаміки розвитку дітей з ООП шляхом взаємодії з інклюзивно-ресурсним центром та батьками (законними представниками) дитини. Індивідуальна програма розвитку дитини - документ, що забезпечує індивідуалізацію навчання особи з ООП, закріплює перелік необхідних психолого-педагогічних, корекційних послуг для розвитку дитини та розробляється групою фахівців з обов'язковим залученням батьків дитини задля визначення конкретних стратегій і підходів до навчання. На засідання КППС №2   були запрошені фахівці Білгород – Дністровського ІРЦ та батьки дітей з ООП, разом з якими розглядались питання:

- встановлення відповідності індивідуальної програми розвитку особливим освітнім потребам дітей;

 - прогнозування результатів розвитку дитини з ООП відповідно до ІПР;

- аналіз виконання ІПР, виявлення труднощів у реалізації ІПР та ухвалення рішень щодо їх усунення;

- надання методичної підтримки педагогічним працівникам з організації інклюзивного навчання (офлайн, онлайн);

- перегляд і уточнення завдань ІПР;

 - виконання рекомендацій ІРЦ щодо корекційно-розвиткової складової ІПР;

- обговорення та планування співпраці педагогічних працівників та батьків дитини з ООП з фахівцями ІРЦ щодо надання корекційно-розвиткових послуг, методичного забезпечення та корекційного обладнання (за потребою) тощо.

Важливим етапом виконання ІПР дитини з ООП є моніторинг реалізації завдань, цілей, стратегій, які поставлені в ІПР для цих дітей командою психолого-педагогічного супроводу. На кінець І семестру 2023/2024  навчального року командами ППС дитини проведений моніторинг динаміки розвитку дітей з ООП та оцінювання їхніх досягнень. Моніторинг - це пролонговане у часі спостереження за дитиною з ООП, поточне оцінювання змін, які відбуваються в її розвитку, і спрямування подальшої роботи на досягнення заданих параметрів розвитку. Метою моніторингу реалізації ІПР дитини було: встановлення відповідності ІПР особливим освітнім потребам дитини; оцінка рівня відповідності отриманих результатів індивідуальним очікуванням, які прогнозувалися в ІПР; виявлення труднощів у реалізації ІПР та ухвалення рішень щодо їх усунення; уточнення впливу реалізації ІПР на розвиток дитини з ООП; перегляд і уточнення цілей та завдань ІПР.

Під час моніторингу динаміки розвитку дітей з ООП було встановлено чинники, що зумовили відповідний рівень досягнення індивідуальних очікуваних результатів, визначених ІПР:

- створення КППС, у складі якої профільні спеціалісти та кваліфіковані педагоги;

 - розробка індивідуалізованого освітнього маршруту дитини - ІПР;

- сприятливий соціум та психологічний клімат у вікових групах з інклюзивним навчанням;

- доброзичлива комунікація з педагогами та однолітками;

- постійна взаємодопомога;

- здійснення освітнього процесу за розкладом групи та додатковим розкладом проведення корекційно-розвиткових занять з практичним психологом та вчителем-логопедом;

- якісний зміст корекційно-розвиткових занять;

- володіння новими знаннями та навиками під час щоденних індивідуальних занять з вихователями та асистентом вихователя;

- здійснення асистентом вихователя супроводу під час інклюзивного навчання; допомога вихователю й участь в організації освітнього процесу  з дитиною  з ООП;

- адаптація дидактичного матеріалу та обладнання для проведення освітнього процесу з інклюзивним навчанням (створення групових осередків «Крок за кроком») - створення групових осередків - куточків для усамітнення дитини тощо.

Членами команд супроводу було здійснено оцінку динаміки розвитку дітей з ООП за перше півріччя :  озвучено інформацію про її успіхи, прогресивний розвиток, рівень досягнень та сформованості соціальних, комунікативних і адаптивних життєвих навичок Узун Іллі, Короленко Юліани, Коваля Артура; проведено аналіз результативності корекційно-розвиткових занять.

Було встановлено, що рекомендована ІРЦ індивідуальна програма розвитку відповідає індивідуальним особливостям та можливостям дітей з ООП. ІПР для усіх восьми дітей з ООП виважені, змістовні, оформлені згідно вимог. Рекомендації фахівців ІРЦ педагогічними працівниками та батьками дітей з ООП (законними представниками) виконуються. А проблеми, які виникали, стосувалися в основному відвідуваності дітьми закладу, яка була недостатньою, та забезпечення корекційної складової (корекційна складова для кожної дитини з ООП забезпечена фаховими спеціалістами: вчителем-логопедом, практичним психологом.

Усі ІПР дітей з ООП на початку навчального року були розміщені на сторінці порталу ІРЦ МОН України і вже на кінець першого півріччя був проведений початковий моніторинг динаміки розвитку дітей. В аналітичних звітах педагогів, які працюють в інклюзивних групах, було оцінено динаміку розвитку дитини з ООП, а саме її сфери розвитку: емоційно-вольову, когнітивну, фізичну, мовленнєву, соціальну та досягнення з усіх семи освітніх напрямів: «Особистість дитини», «Мовлення дитини», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Дитина в соціумі», «Гра дитини», «Дитина в природному довкіллі», «Дитина у світі мистецтва».

На належному рівні ведеться ділова документація педагогів, які працюють з дітьми з ООП: перспективний та календарний план роботи, щоденники спостережень за дитиною тощо. Провівши моніторинг реалізації ІПР було встановлено відповідність пріоритету вибору цілей дитини з ООП: на першому місці - безпека життя дитини та її психологічний комфорт; на другому - система комунікації дитини з дорослими та однолітками; на третьому - навички самообслуговування; і на останок (не менш важливо) - академічні навички дитини з ООП.

 Постійний моніторинг успішності обраних педагогічних технологій, інновацій, підходів та інших елементів освітньої діяльності є невід'ємною частиною інклюзивної освіти, тому педагоги знаходяться у постійному пошуку інноваційних ігрових та інших сучасних технологій інклюзивного навчання в умовах закладу освіти та сім'ї. Проводять просвітницьку роботу з батьками дітей з ООП. Таким чином, під час проведення моніторингу аналізувались як динаміка розвитку кожної дитини з ООП, так і організація інклюзивного навчання у закладі. Зі сторони батьків висловлювалась подяка за організацію інклюзивного навчання, індивідуальний підхід до дитини, педагогічний такт та компетентність педагогів, які займаються з дітьми.

За результатами моніторингу організації інклюзивного навчання у дошкільному підрозділі закладу , залишається ще низка питань, які потрібно вирішувати:

1. Адаптація середовища та наповнення групових розвивальних осередків для дітей з ООП, виходячи із рівня їх підтримки та рекомендацій ІРЦ.

2. Створення команди тісної співпраці і взаємодії між вихователем, асистентом вихователя та батьками.

3. Навчання педагогів методики роботи з дітьми з ООП.

 4. Створення атмосфери довіри та взаємодопомоги в освітньому середовищі.                             

5.Створення та наповнення ресурсної кімнати: закупівля якісного корекційно-розвивального обладнання; дидактичне забезпечення освітнього процесу; придбання методичних посібників, комп'ютерних програм та іншого медійного наповнення і допоміжних засобів для дітей з ООП.

 6. Підготовка фахівцями ІРЦ заходів для вихователів та асистентів вихователів, на яких розглядаються питання щодо особливостей організації освітнього процесу з дітьми з ООП.

 


 

Умови доступності для навчання дітей з особливими освітніми потребами   створені у початковій школі ім, С.О.Морозової для організації освітнього процесу з дітьми з особливими освітніми потребами (ООП):

  • доступність будівель і приміщень;
  • індивідуалізація освітнього процесу з урахуванням діагнозів дітей з ООП;
  • використання відповідних форм і методів освітньої роботи (використання корекційних програм);
  • психолого-педагогічний супровід;

дотримання законодавчої бази по інклюзії:

  • можливість введення посади асистента вихователя (за умови складних психофізичних вад);
  • доповнено класифікатор професій та їх передбачення Типовими штатними нормативами (1 асистент вихователя на 1 інклюзивну групу для організації корекційно-розвивальної роботи);
  •  визначені посадові обов'язки асистента вихователя;
  •  забезпечення соціального середовища у закладі для вирішення проблем інклюзивної освіти (всі педагоги намагаються створювати у закладі радісну і доброзичливу атмосферу, формують позитивне ставлення вихованців та їх батьків до дітей з ООП);
  • відкритість освітнього закладу для відвідування дітьми з ООП (зміна поглядів, переконань, філософії, менталітету усіх учасників освітнього процесу - дітей, батьків, педагогів, обслуговуючого персоналу, що є важливим для створення у закладі оптимального комфортного середовища;
  • створення інклюзивного освітнього простору в закладі (забезпечення відповідного оснащення та обладнання освітнього процесу):          

 - постійне поповнення змістового ігрового обладнання;          

 - забезпечення демонстраційним та роздавальним матеріалом, індивідуальними картками зі спеціальними завданнями з різних розділів програми;          

 - поповнення спеціального традиційного і нетрадиційного фізкультурного обладнання, ігрових м'яких модулів тощо;

  • створення групи індивідуального психолого-медико-педагогічного супроводу, з метою розробки системи роботи й заходів щодо оздоровчо-корекційної педагогічної роботи з дітьми з ООП та контролю за їх виконанням;
  •  створення цілого ряду посібників, методичних рекомендацій, порадників на допомогу педагогам та батькам щодо роботи з дітьми з ООП (з вадами опорно-рухового апарату, затримкою мовлення, вадами зору);
  • здійснення прийому дітей з ООП до   дошкільного підрозділу закладу відповідно до Положення про порядок загальної електронної реєстрації дітей для поступлення у початкову школу  та правил прийому дітей до закладу (прийом дітей-інвалідів, які не мають протипоказань щодо відвідування дошкільних освітніх закладів, здійснюється за квотою вільних пільгових місць у закладі); дітям, які потребують корекції фізичного та/або розумового розвитку, тривалого лікування та реабілітації, гарантується право на відвідування початкової школи ім. С.О.Морозової з гнучким режимом роботи;
  • створення раціональної системи фізкультурно-оздоровчої та лікувально-профілактичної роботи з урахуванням вимог програми для дітей загального розвитку та корекційних програм для дітей з ООП, а також вимог Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів;
  • забезпечення інтеграції дітей з ООП у загальний освітній процес (освітній простір закладу для інклюзивних дітей - це неоціненний досвід; щоденне спілкування з однолітками, цілеспрямоване виховання поліпшує їх моторний, мовний, соціальний, особистісний, емоційний розвиток;
  •  однолітки  відіграють роль еталонів і зразків для дітей з особливими освітніми потребами);
  • організація соціальної взаємодії між здоровими дітьми та дітьми з ООП, направленої на гармонізацію дитячих взаємовідносин;
  •  створення адаптивно-освітнього простору, який задовольняє освітні потреби дитини з ООП;
  •  забезпечення тісної співпраці з батьками, надання консультативної допомоги сім'ям, які виховують дітей з ООП, залучення законних представників до процесу навчання та виховання дитини, формування у них адекватного відношення до особливостей її розвитку, напрацювання оптимальних варіантів сімейного та суспільного виховання;
  • систематичне змістове наповнення та оновлення веб-сторінки  закладу  з обміну досвідом роботи з дітьми з ООП (Див. меню сайту: Інклюзивна освіта. Консультативний центр для батьків)
  • Впровадження інклюзивної форми навчання та виховання в закладі дошкільної освіти - це крок назустріч дитині, це нові підходи до навчання дітей з ООП: не дитина повинна підлаштовуватися під загальну систему навчання і виховання, а саму систему слід спрямовувати на задоволення потреб та інтересів кожної окремої дитини.

 

 

                   

 Умови доступності для навчання осіб з ООП   у Початковій школі

 

                З метою реалізації права дітей з особливими освітніми потребами на здобуття загальної середньої освіти з урахуванням особливостей розвитку та потреб дитини, відповідно до заяв батьків, висновків ІРЦ,  нормативно-правових актів, що регулюють питання інклюзивного навчання , в Початковій школі імені Сільвії Олександрівни Морозової з 01.09.2023р. відкрито чотири класи з інклюзивною формою навчання (1-А,2-А,3-А,4-А)  а також 3 групи (  середня група «Сонечко»,  2 молодша група «Перлинка», 2 молодша група  «Півник».

                  Заклад забезпечений педагогічними кадрами, які володіють методиками роботи з дітьми з особливими освітніми потребами (практичний психолог, соціальний педагог, учитель-логопед) . Налагоджено взаємодію з батьками вихованців.  Є можливість отримати додаткові освітні послуги - індивідуальні корекційно-розвиткові заняття.  .

             Заклад співпрацює з Інклюзивно-ресурсним центром  Білгород-Дністровської     територіальної громади. Для проведення корекційно-розвиткових   занять обладнано логопедичний кабінет, кабінет психолога. Облаштовано розвивальні  осередки , які допоможуть забезпечити доступні умови для здобуття освіти дітьми, сприятиме їхньому всебічному розвиткові, гармонізації психоемоційного стану та психологічному розвантаженню.

                 У початковій школі створено сучасне, безпечне та комфортне освітнє середовище.Усі основні приміщення закладу мають природне освітлення. Світло на робочі місця падає ліворуч. При оздоблені навчальних приміщень враховано такі вимоги: стіни світлих тонів; меблі, парти – кольору натурального дерева; класні дошки темно-зеленого кольору, стелі, двері, віконні рами – білі. Розташування меблів і обладнання, декоративних рослин сприяє максимальному використанню денного світла і рівномірному освітленню приміщень. З вересня по травень у приміщеннях рівень освітлення підвищується за допомогою штучного освітлення. У закладі дотримується повітряно-тепловий режим. Приміщення обладнані системами центрального опалення та вентиляції, що забезпечують сприятливі мікрокліматичні умови внутрішнього середовища. Чистота повітря у закладі забезпечується регулярністю вологого прибирання, використанням провітрювання за графіком.

              Навчальні меблі класних кімнат відповідають віковим та морфофункціональним особливостям дітей, враховується специфіка освітнього процесу.

         Заклад повністю забезпечений необхідними навчальними площами. Забезпечено безперешкодний доступ до приміщення закладу освіти для осіб з порушеннями опорно-рухового апарату (встановлено пандус ),  всі навчальні приміщення  оснащені  туалетними  кімнатами , однак відсутні ліфти, підйомники та кнопка виклику.

     Вхідні двері неавтоматизовані. Розмір дверей дозволяє перемістити мало мобільну людину до приміщення. Забезпечено візуальне(помаранчевим кольором) попередження на початку та в кінці сходових маршів(кольорові маркувальні смуги), на підлогу  перших поверхів укладена керамічна плитка

          Шкільна та пришкільна території підтримуються в належному стані.

          Територія, будівлі, приміщення належно художньо-естетично оформлені.

          Територія закладу огороджена по всьому периметру, всі підходи та під’їзди до входів закладу мають тверде покриття.

 

 

ПОЧАТКОВА ШКОЛА

ІМЕНІ СІЛЬВІЇ ОЛЕКСАНДРІВНИ МОРОЗОВОЇ

МІСТА БІЛГОРОДА - ДНІСТРОВСЬКОГО ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

(ПОЧАТКОВА ШКОЛА)

 

НАКАЗ

 

01.09.2021                                                                                                        № 78

 

Про затвердження Положення про

команду психолого-педагогічного

супроводу дітей з ООП в закладі

 

 

   Відповідно до статті 20 Закону України "Про освіту", ст. 26 Закону України «Про повну загальну середню освіту», п.п 9 п.1 ст.12 Закону України «Про дошкільну освіту», наказу МОН України від 08.06.2018 р. №609  “Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої та дошкільної освіти» та з метою створення оптимальних умов для навчання дітей з особливими освітніми потребами з урахуванням їхніх індивідуальних потреб та можливостей, забезпечення психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах та класах з інклюзивним навчанням

 

 НАКАЗУЮ:

 

1. Затвердити Положення про команду психолого - педагогічного  супроводу дітей з ООП закладу згідно з додатком.

2. Ввести в дію Положення з 01.09.2021.

 

                                                                        2

3. Вихователю-методисту Цигановій С.В. та заступнику директора з НВР Шевченко Л.І.ознайомити команди психолого-педагогічного супроводу дітей з ООП з Положенням 01.09.2021 року.

4. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.

 

 

Директор початкової школи                                                 Олена СТРЕЗЄВА

  

З наказом ознайомлені:

Циганова С.В.

Шевченко Л.І,

«   » ____________2021 року

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                        

 

                                                                                                                           Додаток

                                                                                    до наказу початкової школи

                                                                                  від 01.09.2021 № 78

 

 

 

 

ПОЛОЖЕННЯ
про команду психолого-педагогічного супроводу

дитини з особливими освітніми потребами

в початковій школі

імені Сільвії Олександрівни Морозової

м. Білгорода-Дністровського

 

I. Загальні положення

1. Це Положення визначає основні принципи, завдання та функції, а також порядок організації діяльності команди психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами (далі - Команда супроводу), які здобувають освіту в умовах інклюзивного навчання в початковій школі імені Сільвії Олександрівни Морозової (далі закладі)

2. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:

індивідуальна навчальна програма - документ (частина ІПР), який окреслює коло знань, умінь та навичок, що підлягають засвоєнню з кожного окремого навчального предмету у процесі навчання у шкільному підрозділі закладу з метою реалізації індивідуальної освітньої траєкторії дитини з особливими освітніми потребами (далі - дитини з ООП). Містить перелік тем матеріалу, що вивчається, рекомендації щодо кількості годин на кожну тему, час, відведений на вивчення всього курсу;

індивідуальний освітній план - документ (частина ІПР), що визначає послідовність, форму і темп засвоєння дитиною з ООП у дошкільному підрозділі закладу компонентів освітньої програми з метою реалізації її індивідуальної освітньої траєкторії.

Інші терміни вживаються у значеннях, наведених в Законі України "Про освіту".

3. Персональний склад Команди супроводу затверджується наказом директора закладу, в якому здобувають освіту діти з ООП.

4. Команда супроводу дитини з ООП співпрацює з ІРЦ з питань надання корекційно-розвиткових послуг та методичного забезпечення її діяльності.

II. Склад учасників Команди супроводу

1. Команда психолого-педагогічного супроводу формується для кожної дитини з особливими освітніми потребами, або для кількох дітей з ООП однієї групи чи класу.

2. Склад Команди супроводу визначається з урахуванням освітніх потреб дитини з ООП.

3. До складу Команди супроводу дитини з ООП входять:

У шкільному підрозділі закладу :

постійні учасники: директор або заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель початкових класів (класний керівник), вчителі, асистент вчителя, практичний психолог, соціальний педагог, вчитель-дефектолог (з урахуванням освітніх потреб дитини з ООП), вчитель-реабілітолог та батьки або законні представники (далі - батьки) дитини з ООП тощо;

залучені фахівці: медичний працівник закладу, лікар, асистент дитини, фахівець ІРЦ, спеціалісти системи соціального захисту населення, служби у справах дітей тощо.

У дошкільному підрозділі закладу:

постійні учасники: директор або вихователь-методист, вихователі, асистент вихователя, практичний психолог, вчитель-дефектолог (з урахуванням освітніх потреб дитини з ООП), вчитель-реабілітолог та батьки дитини з ООП тощо;

залучені фахівці: медичний працівник закладу, лікар, асистент дитини, фахівець ІРЦ , спеціалісти системи соціального захисту населення, служби у справах дітей тощо.

III. Принципи діяльності Команди супроводу

1. Основними принципами діяльності Команди супроводу є:

- повага до індивідуальних особливостей дитини з ООП;

- дотримання інтересів дитини з ООП, недопущення дискримінації та порушення її прав;

- командний підхід;

- активна співпраця з батьками дитини з ООП, залучення їх до освітнього процесу та розробки ІПР;

- конфіденційність та дотримання етичних принципів;

- міжвідомча співпраця.

IV. Завдання Команди супроводу

1. Команда супроводу виконує наступні завдання:

- збір інформації про особливості розвитку дитини, її інтереси, труднощі, освітні потреби на етапах створення, реалізації та моніторингу виконання ІПР;

- визначення напрямів психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, що можуть бути надані в межах закладу   на підставі висновку ІРЦ, та забезпечення надання цих послуг;

- розроблення ІПР для кожної дитини з ООП та моніторинг її виконання з метою коригування та визначення динаміки розвитку дитини із залученням батьків;

- надання методичної підтримки педагогічним працівникам закладу освіти з організації інклюзивного навчання;

- створення належних умов для інтеграції дітей з ООП в освітнє середовище;

- проведення консультативної роботи з батьками дітей з ООП щодо особливостей їх розвитку, навчання та виховання;

- проведення інформаційно-просвітницької роботи у закладі  серед педагогічних працівників, батьків і дітей з метою недопущення дискримінації та порушення прав дитини, формування дружнього та неупередженого ставлення до дітей з ООП.

V. Основні функції учасників Команди супроводу

Адміністрація закладу освіти (директор, заступник директора з навчально-виховної роботи, вихователь-методист):

- формування складу Команди супроводу;

- призначення відповідальної особи щодо координації розроблення ІПР;

- організація роботи Команди супроводу;

- контроль за виконанням висновку ІРЦ;

- залучення фахівців (в тому числі фахівців ІРЦ) для надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з ООП;

- контроль за виконанням завдань учасниками Команди супроводу своїх функцій;

- розроблення спільно з іншими учасниками Команди супроводу індивідуального навчального плану дитини з ООП;

- залучення батьків дитини з ООП до розроблення і погодження ІПР;

оцінка діяльності педагогічних працівників, залучених до реалізації ІПР;

- моніторинг виконання ІПР.

    Практичний психолог:

- вивчення та моніторинг психічного розвитку дитини з ООП;

- психологічний супровід дитини з ООП;

- надання корекційно-розвиткових послуг дитині з ООП згідно з ІПР;-1

- надання рекомендацій, консультацій та методичної допомоги педагогічним працівникам закладу   у роботі з дитиною з ООП;

- консультативна робота з батьками дитини з ООП;

- просвітницька робота щодо формування психологічної готовності в учасників освітнього процесу до взаємодії в інклюзивному середовищі.

Соціальний педагог:

- соціально-педагогічний патронаж дитини з ООП та її батьків;

- виявлення соціальних проблем, які потребують негайного вирішення, при потребі, направлення до відповідних фахівців з метою надання допомоги;

- вивчення соціальних умов розвитку дитини з ООП;

- соціалізація дитини з ООП, адаптація її у новому колективі;

- інформування дитини з ООП та її батьків про мережу закладів позашкільної освіти, залучення дитини до участі в гуртках, секціях з урахуванням її можливостей;

- надання рекомендацій учасникам освітнього процесу щодо шляхів ефективної інтеграції дитини з ООП в колектив однолітків, формування позитивного мікроклімату в дитячому колективі, подолання особистісних, міжособистісних конфліктів;

- захист прав дитини з ООП, за відповідним дорученням представлення її інтересів у відповідних органах та службах.

Вчителі-дефектологи (вчитель-логопед, сурдопедагог, тифлопедагог, олігофренопедагог), вчитель-реабілітолог:

- надання корекційно-розвиткових послуг дитині з ООП, згідно ІПР;

- моніторинг досягнень у відповідній сфері розвитку дитини, згідно ІПР;

- надання рекомендацій педагогічним працівникам щодо особливостей організації освітнього процесу, реалізації корекційно-розвиткових цілей в процесі навчання, технології для досягнення кінцевих цілей навчання, визначених в ІПР та застосування адаптацій (модифікацій);

- консультативна робота з батьками дитини з ООП;

Вчитель початкових класів (класний керівник), вчителі предметів/вихователь:

- забезпечення освітнього процесу дитини з ООП з урахуванням особливостей її розвитку та ІПР;

- підготовка інформації для учасників засідання Команди супроводу про особливості навчально-пізнавальної діяльності дитини з ООП, її сильні сторони та потреби, результати виконання дитиною навчальної програми/освітнього плану;

- участь у підготовці індивідуального навчального плану дитини з ООП;

- розробка індивідуальної навчальної програми в шкільному підрозділі закладу  та індивідуального освітнього плану в   дошкільному підрозділі;

- визначення спільно з іншими педагогічними працівниками рівня досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР;

- створення належного мікроклімату в колективі;

- надання інформації батькам про стан засвоєння навчальної програми/освітнього плану дитиною з ООП.

Асистент вчителя/вихователя:

- спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб;

- участь в організації освітнього процесу дитини з ООП;

- участь у розробці ІПР;

- участь у підготовці індивідуального навчального плану та індивідуальної навчальної програми/індивідуального освітнього плану (для дошкільного підрозділу);

- адаптація освітнього середовища, навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини з ООП;

- оцінка спільно з вчителем/вихователем рівня досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР;

- підготовка інформації для учасників засідання Команди супроводу за результатами спостереження за дитиною щодо її індивідуальних особливостей, інтересів та потреб;

- надання інформації батькам, педагогічним працівникам щодо особливостей розвитку дитини з ООП.

Батьки дитини з ООП:

- доведення інформації про дитину (стиль, спосіб навчання, успіхи, труднощі у виконанні домашніх завдань);

- прийняття участі у роботі Команди супроводу, в тому числі залучення до складання ІПР;

- створення умов для навчання, виховання та розвитку дитини.

Медичний працівник закладу освіти:

- інформування учасників Команди супроводу про стан здоров'я дитини та її психофізичні особливості;

- за необхідністю, здійснює збір додаткової інформації від батьків, закладу охорони здоров'я щодо стану здоров'я дитини.

VI. Організація роботи Команди супроводу

1. Загальне керівництво Командою супроводу дітей з ООП покладається на заступника директора з навчально-виховної роботи та вихователя-методиста, які несуть відповідальність за виконання покладених на Команду завдань та розподіл функцій між її учасниками.

2. Робота Команди супроводу здійснюється в межах основного робочого часу працівників.

3. Однією з організаційних форм діяльності Команди супроводу є засідання її учасників, яке проводиться не менше трьох разів протягом навчального року. За потреби скликаються позачергові засідання. Ініціювати позачергове засідання Команди супроводу може будь-хто з її учасників.

4. Головою засідання Команди супроводу є заступник директора з навчально-виховної роботи в шкільному підрозділі закладу, вихователь-методист - в  дошкільному підроздлі.

5. Рішення засідання Команди супроводу приймаються за результатами колегіального обговорення інформації кожного її учасника відкритим голосуванням (за умови присутності на засіданні не менше 2/3 від загального складу).

6. Рішення засідання Команди супроводу оформляється протоколом, який веде секретар засідання. Протокол засідання підписується головою, секретарем та всіма учасниками засідання.

7. Секретар призначається із числа складу постійних учасників Команди супроводу.

VII. Організація надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дитині з особливими освітніми потребами

1. Відповідно до висновку ІРЦ, індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності), результатів психолого-педагогічного вивчення дитини Команда супроводу складає індивідуальну програму розвитку дитини з ООП впродовж 3-х тижнів з моменту початку освітнього процесу.

ІПР погоджується батьками та затверджується керівником закладу освіти.

2. Команда супроводу переглядає ІПР з метою її коригування та визначення прогресу розвитку дитини у шкільному підрозділі закладу  двічі на рік (у разі потреби частіше); у дошкільному підрозділі - тричі на навчальний рік (у разі потреби частіше).

3. Відповідно до особливостей розвитку дитини з ООП Команда супроводу розробляє індивідуальний навчальний план та індивідуальну навчальну програму в шкільному підрозділі закладу та індивідуальний освітній план в дошкільному підрозділі.

4. Команда супроводу визначає способи адаптації (у разі необхідності модифікації) освітнього середовища, навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини з ООП.

5. Надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг здійснюється шляхом проведення індивідуальних і групових занять.

6. У разі виникнення труднощів у реалізації ІПР, Команда супроводу звертається до фахівців ІРЦ щодо надання методичної допомоги.

7. Команда супроводу формує та узгоджує з батьками розклад корекційно-розвиткових занять дитини з ООП.

8. Корекційно-розвиткові заняття згідно з ІПР проводяться педагогічними працівниками закладу освіти та (або) залученими фахівцями ІРЦ, інших установ/закладів, фізичними особами, які мають право здійснювати освітню діяльність у сфері освіти